سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بورسیوان #بورسیوان بورسی وان #دلار #بورس #سرمایه_گذاری

#دلار‍ 

 

#بورس 

 

بورسیوان #بورسیوان

 

بورسی وان #بورسی_وان

 

?? دلار زدایی چیست و کاربرد صحیح آن کجاست؟

 

نرخ ارز هر کشور تابعه سطح بهره وری اقتصادی همان کشور است

 

?? دلار زدایی یا Dedollarisation مفهومی است واقعی اما کسانی که در ایران در موردش حرف میزنند تقریبا نه تنها متوجه موضوع نشده‌اند بلکه بیشتر در حال مهم کردن دلار در اقتصاد ایرانند.

 

?? دلار وقتی جایگزین پوند استرلینگ شد به عنوان واحد پول ذخیره‌ی ارزش همیشه ارزشمند در همه‌ی جهان شناخته میشد.

 

?? در اقتصادهای بسیار ناتراز و با نوسانات بالا، دلار کم‌کم ابزار اصلی مبادله در اون کشورها شد(به دلیل اعتماد مردم) و عملا کارنسی اصلی اون کشور میشد (طبیعتا ایران ما در این سال‌ها مصداق موضوعه) اما در تمامی این کشورها بعدها برای بازگرداندن اعتبار به پول ملی، اصطلاحا سعی بر دلارزدایی کردند اما چگونه؟ 

 

?? با گرفتن تصمیماتی که به ثبات اقتصاد کمک میکرد و عملا تورم رو کنترل میکرد و رفته رفته اعتبارات روی پول ملی شکل میگرفت.

 

?? اما ما در ایران دقیقا نقطه‌ی مقابل این تصمیماتیم و با سرعت زیاد در حال ایجاد بی ثباتی‌های اقتصادی هستیم اموری که از خرد و علم بسیار دور است. 

 

?? مثل چند نرخی کردن دلار، سوبسید دادن به دلار برای مقاصد سیاسی، قیمتگذاری تمامی کالاها

 

ایران هر از چندگاهی در آستانه‌ی انفجار قیمتی میرود و سپس کنترل میشود آنهم بعلت ابزاری نظیر کنترل سرعت گردش نقدینگی

 

?? دلار زدایی از دل آزاد کردن قیمت‌ها، ثبات بخشی به تصمیمات اقتصاد کلان و خرد، کاهش بیکاری ، تراز مثبت تجاری ، سیاست‌ها و تعادل بخشی به بازارها و ...

 

?? متاسفانه در ایران دلارزداها میلیون‌ها مایل از دانش اقتصاد دور هستند و اتفاقا در جهت قدرت گرفتن دلار در تصمیمات روزمره‌ی مردم حرکت میکنند.

 

 BorsiOne | بورسیوان